مقاله WORD ایدئولوژی اسماعیلیان 19صفحه-50012282

ایدئولوژی اسماعیلیه,فرقه ی اسماعیلیه,مقاله WORD,ایدئولوژی اسماعیلیان,19صفحه|50012493|download
مشخصات فایل مورد نظر در مورد مقاله WORD ایدئولوژی اسماعیلیان 19صفحه آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

ایدئولوژی اسماعیلیه


فرقه ی اسماعیلیه یکی از شاخه های تشیع است که 170سال حکومتی در ایران و دیگر نقاط تشکیل دادند از 483تا654.این فرقه همچون بسیاری از فرق اسلامی از اختلاف در امر جانشینی بوجود آمده است.توضیح آنکه بعد از رحلت حضرت محمد(ص) مسلمانان چند فرقه گشتند .پس از وفات هر امامی هم اتباع او به فرقه های متعدد منقسم می شدند.عده ای امامت را بوی ختم شده میدانستند و او را قائم مهدی و مهدی منتظر می شمردند و می گفتند او نمرده است،زنده است و غیبت اختیار کرده است و روزی باز خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد.گروههای دیگر به کسان دیگر می گرویدند و آن ها را به امامت بر می داشتند و از این رهگذر فرقه های متعدد پدید می آمد.چنانکه بعد از امام جعفر صادق (ع)اتباع وی به 6فرقه تقسیم شدند که یکی از آنها اسماعیلیه است.شش فرقه ی مزبور عبارتند از 1.ناووسیه:که معتقدند امام جعفر صادق نمرده و نخواهد مرد بلکه زنده است و او مهدی قائم و منتظر است.این گروه از امام جعفر صادق روایت می کردند که فرمود :اگر سر من از فراز کوهی به جانب شما منحدر شد در کشتن من جازم نباشید که من صاحب شماام و امام با اهتداء و صاحب شمشیر ایالت و ظهورم.[1]


2.فطحیه یا افطحیه:که بعد از مرگ امام جعفر صادق(ع)معتقد به امامت پسر بزرگ آن امام عبداله افطح شدند و گفتند چون عبداله بزرگترین اولاد امام است لذا او بایست جانشین وی باشد.[2]


3.سمیطیه یا شمیطیه:اینان پیروان و مدعیان امامت پسر دیگر امام صادق(ع) یعنی محمد دیباج هستند و از اینروی به دیباجیه یا بنام موسس خود یحیی بن ابی شمیط ،شمیطیه نامیده شده اند.[3]


4.موسویه:که به امامت موسی بن جعفر معتقدند.[4]


5.اسماعیلیه واقفه:که گویند امامت از جعفر صادق به اسماعیل رسید و به وی ختم شد و وی را قائم مهدی و خاتم سلسله امامت دانند و این فرقه اسماعیلیه خالصند.[5]


6.اسماعیلیه مبارکی:که گویند بعد از امام جعفر صادق امامت به محمد بن اسماعیل نواده اش رسیده است و حق همین است که امامت برای محمد بن اسماعیل باشد زیرا انتقال امامت از برادر به برادر فقط در مورد امام حسن و حسین (ع)جایز است و پس از آنان جایز نیست و به نام مبارک از موالی اسماعیل مبارکیه خوانده می شوند.[6]



مطالب دیگر:
📜تحقیق نگاهی كلی به كارخانجات لامپ پارس شهاب📜گزارش كارآموزی برق، مرکز مخابرات مهدیه📜گزارش كارآموزی برق، شركت مخابرات مركزی نیشابور📜گزارش كارآموزی برق، بازدید ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن📜اخلاق‌ علم‌: بین‌ انسانگرایی‌ و نوین‌گرایی‌📜گزارش كارآموزی برق، بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین📜اخلاق و مدیریت📜گزارش كارآموزی برق، شركت هپكو اراك📜اخلاقٍ سیاسیٍ جامعه‌یٍ مدنی📜گزارش كارآموزی برق صنعتی، شركت آریا رعد جهان📜تحقیق پیرامون فیلترها📜مهریه در اسلام📜آگاهی دینی و ازدواج جوان📜تحقیق فراهم سازی مسیر های شبکه جاده ای محدود کننده جا به جایی ها به صورت زمینه سرویس موبایل📜تحقیق سنسورهایی از نوع ذرات بیولوژیک📜عقوق والدین📜تحقیق سنسورهای دما و ترانسدیو سرهای حرارتی📜تحقیق پیرامون سنسور SENSOR📜خانواده از دیدگاه پیامبر اعظم (ص) و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت📜تحقیق رله دیستانس📜تحقیق رعایت ایمنی در تست تجهیزات برقدار (راهنمای عمومی)📜تقوی و تكامل بشری در نهج البلاغه📜تحقیق مقدمه ای بر رباتیك📜تحقیق پیرامون رادیو📜گزارش كارآموزی برق، شركت مخابرات